Snart är det dax!

Du är på dag 249 av 280. (88,9%).
Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 3 fulla dagar (v35+3).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 22 jan 2009
Du har 31 dagar kvar till förlossning.

Ja, nu är vi alltså i vecka 36. Snart är det dax för lilla Milo att göra entré :) Natten till lördagen trodde jag nästan att det var dax.. Det började med (smärtfria)förvärkar under fredagskvällen. Kände mig lite illamående men tänkte inte mer på det, det här är jag ju van vid. Vaknade sedan klockan 5 på morgonen utav att jag hade smärtor i ryggslutet och magen, ganska kraftiga sådana dessutom. I magen kändes det lite värre än mensvärk, men i ryggen var det något helt annat. En typ av smärta som drog och slet i mig, svårt att förklara. Magen spändes som en vattenmelon och var mycket högre på högersidan än vänstersidan. Jag låg och tittade på magen som sakta spännde sig igen, och efter någon sekund så kom smärtan i rygg och mage igen. Sådär höll det på, och efter ca. 20 min väckte jag Rickard. Han fick snällt hämta alvedon och masserade ryggen och magen lite halvhjärtat. Efter ca. 30 minuter kände jag att alvedonen hälpte, smärtan släppte mer och mer, men förvärkarna var kvar. Jag sa åt Rickard att somna om så han skulle vara pigg OM det hände något mer. Totalt 1 och en halvtimme senare hade smärtan släppt så pass mycket att jag kunde somna om igen.

På morgonen var förvärkarna kvar men smärtan var helt borta. Tanken var då att jag skulle ta det lite lungt den dagen. Men det är ju såååå tråkigt att bara vila! Så först tog vi en promenad, sen började jag pyssla i köket. Det hela resulterade i 3 sorters julgodis, 1 vörtdeg, hemmagjorda schnitzlar med ost i samt mycket ont i ryggen. Efter middagen bullade vi upp med det nygjorda julgodiset och tittade på Astrid Lindgrens jul. Lotta på bråkmakargatan är ju bra söt, eller hur? :)

Nu har jag precis slukat en ask med russin samt tagit emot den obligatoriska(och uppskattade) blomleveransen, som kommer varje år några dagar innan julafton, från min kära pappa. Tack pappa! 

Igår hade vi även fikabesök av pappa, Detti, farmor och lillebror Christian. Jag mådde inte så bra och fick lov att gå och lägga mig så fort dom hade åkt.. Rickard fick agera betjänt resten utav dagen.

Imorrn ska jag till barnmorskan, och innan det så blir det en sväng till sjukhuset också. Ska passa på och fråga om lördagsnattens förvärkar också. För jag har minsann fått lära mig att förvärkar ska INTE göra ont, det är ju bara livmodern som tränar inför vad som komma skall.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Förvärkar kan göra ont när det är så här nära...det sa dom i alla fall till mig, jag hade kraftiga förvärkar en vecka innan...

Men dom borde inte göra SÅÅÅ ont..

Han kommer nog snart =)

2008-12-22 @ 18:31:30
URL: http://hanna.ohlzons.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0